FONOMO – Wypadek fortepianowy

Wypadek fortepianowy – błyskotliwa satyra na media społecznościowe
Wypadek fortepianowy (L’accident de piano, Francja 2025) to nowy film Quentina Dupieux – czołowego surrealisty europejskiego kina, od lat eksplorującego absurdalne i groteskowe obszary współczesności. Twórca ma w swoim dorobku choćby Morderczą oponę – mockument o tytułowym kauczukowym zabójcy, obdarzonym zdolnościami parapsychicznymi.
Influencing na krawędzi autodestrukcji
Bohaterka filmu Wypadek fortepianowy to Magalie, zwana także Magaloche, grana przez Adèle Exarchopoulos. Neurotyczna influencerka, gwiazda internetu, budująca karierę dzięki kontrowersyjnym patostreamom, w których dokonuje mniej lub bardziej spektakularnych samookaleczeń. Po „nieszczęśliwym wypadku” z fortepianem na planie kolejnego nagrania usuwa się w cień i izoluje w alpejskiej willi. Towarzyszy jej Patrick Balandras (w tej roli Jérôme Commandeur), osobisty asystent. Choć jego relacje z chlebodawczynią lepiej opisywałoby słowo „służący do wszystkiego”. Jednak Magalie nie zazna ciszy i spokoju – stanie się ofiarą dziennikarskiego szantażu.
Czarna komedia o świecie social mediów
Wypadek fortepianowy jest czarną (chwilami wręcz bardzo czarną) komedią. To zjadliwa, bezlitosna satyra wymierzona w media społecznościowe i kreowanych przez nie celebrytów – ale też bezmyślnych odbiorców. Pełno tu absurdalnych, groteskowych i błyskotliwych obserwacji współczesności, show-biznesu i ciągłej presji autoprezentacji. Krytycy podkreślają, że społeczne przesłanie filmu jest zarazem zabawne i gorzkie, a Wypadek fortepianowy to najbardziej porywające (a także najbardziej przystępne) dzieło Quentina Dupieux. Kino, które prowokuje formą i tonem, ale nie zatraca refleksji nad współczesnym życiem – groteska, która potrafi być zarówno zabawna, jak i niepokojąco trafna.
Mistrz filmowego surrealizmu
Kim jest Quentin Dupieux? Ten reżyser, muzyk i scenarzysta urodził się w 1974 roku w Paryżu. Już jako nastolatek kręcił filmy krótkometrażowe, a równocześnie zaczął tworzyć muzykę elektroniczną pod pseudonimem Mr. Oizo. Pierwszy album wydał w 1996 roku. W 2007 roku napisał i wyreżyserował pełnometrażowy debiut, film Steak. Kolejne tytuły, w tym Mordercza opona (2010), Reality (2014) czy Deerskin, przyniosły mu nie tylko międzynarodową rozpoznawalność, ale też miano jednego z największych oryginałów i czołowego surrealisty współczesnego kina.