Kwiecień w Kinie Orzeł

30 Marzec 2018

W Kinie Orzeł kwiecień rozpocznie się od jednorazowego pokazu filmu „Blask” japońskiej reżyserki Naomi Kawase („Kwiat wiśni i czerwona fasola”). „Blask” to opowieść o audiodeskryptorce i tracącym wzrok fotografie. Film zdobył nagrodę Jury Ekumenicznego podczas zeszłorocznego Cannes.

W dniach 8-11.04 odbędzie się międzynarodowy festiwal filmów animowanych Animocje.

Następnie wyświetlany będzie chillijski laureat tegorocznego Oscara w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny - „Fantastyczna kobieta” Sebastiána Lelio. Po śmierci Orlando, Marina jest zmuszona stawić czoła nieprzychylnej sobie rodzinie zmarłego oraz nieakceptującego ją społeczeństwa. „Film wymaga od widza stawiania pytań: jakie miejsce w społeczeństwie zajmujesz? Czy jesteś po stronie Mariny czy rodziny Orlando? Zamiast na nie odpowiadać, film je zadaje. W jakich ciałach możemy istnieć, a w jakich nie? Co warunkuje, że wybrane historie miłosne są godne zwrócenia na nie uwagi? Dlaczego niektóre grupy czują, że mają prawo do nękania innych tylko dlatego, że ktoś nie mieści się w granicach uznawane za normalne?” - mówi w wywiadzie z The Guardian odtwórczyni głównej roli Daniela Vega, która podkreśla nie tylko polityczny ale i emocjonalny aspekt historii (https://amp.theguardian.com/film/2018/feb/18/daniela-vega-transgender-star-film-industry-a-fantastic-woman-interview?__twitter_impression=true). 

Bohaterką filmu „W czterech ścianach życia” jest matka trojga dzieci, uwięziona wraz z rodziną w budynku w Damaszku znajdującym się pod stałą obserwacją snajpera. Zamknięci w klaustrofobicznej przestrzeni niczym w bunkrze, bohaterowie nie mogą opuszczać mieszkania. Ryzykują nawet wtedy, gdy podchodzą do okien lub głośno rozmawiają. „Wyjście z domu to wydanie na siebie niemalże wyroku śmierci i samobójstwo. "Można zginąć w każdym momencie. Nawet dom w tej historii przestaje nosić znamiona bezpiecznej ostoi. Jest bardziej zabarykadowaną kryjówką, gdzie wojna może się przecisnąć nawet przez odkrytą zasłonę." (https://fdb.pl/wiadomosci/34040-recenzja-w-czterech-scianach).

W latach 70 w Toruniu wokół Studenckiego Klubu Pracy Twórczej „Od Nowa” skupia się środowisko artystyczne. Przez grupę znajomych zostaje założona grupa Res Publika, późniejsza Republika. Film Ryszarda Kruka pt. „Republika. Narodziny legendy.” obejmuje historię jednego z najważniejszych polskich zespołów muzycznych: od powstania po rozpad. W filmie wykorzystano mało znane archiwa filmowe i muzyczne, fragmenty nagrań, nigdy niepublikowane zdjęcia oraz różne interpretacje i omówienia wybranych utworów zespołu.

Jacek to główny bohater „Twarzy” - nowego filmu Małgorzaty Szumowskiej, który zdobył Srebrnego Niedźwiedzia podczas tegorocznej edycji festiwalu Berlinale. Jacek pracuje na budowie największego pomnika Jezusa na świecie, w Świebodzinie. Podczas pracy dochodzi do tragicznego wypadku, w wyniku którego bohater traci twarz. Zostaje poddany rewolucyjnemu zabiegowi rekonstrukcji twarzy. Po powrocie do rodzinnej miejscowości Jacek nie zostaje dobrze przyjęty przez lokalną społeczność, jest obcy. „Twarz jest osobliwym a zarazem ujmującym filmem – umiejętnie zagranym i wyreżyserowanym, dramat z porządną domieszką realizmu oraz elementem komedii fantasy, który wciąga widza w środek rozbudowanej społeczności.” (https://www.theguardian.com/film/2018/feb/23/mug-twarz-review-malgorzata-szumowska-mateusz-kosciukiewicz)

W tym miesiącu odbędzie się również premiera nowego filmu Marcina Sautera pt. „Tak jest dobrze”. Historia oparta na opowiadaniu Szczepana Twardocha o tym samym tytule, zrealizowana w prawdziwych, opisanych w opowiadaniu plenerach, m.in. na Spitsbergenie i w Kairze. Film opowiada o śmierci bliskich i jak z tą stratą radzi sobie bohater. Historia nie pozostaje na poziomie realizmu i obyczajowości, ale wnika głębiej. Pokazuje stan umysłu bohatera i projekcje jego podświadomości. Film powstał dzięki wsparciu finansowemu Wydziału Promocji UM w Bydgoszczy. Po projekcji odbędzie się spotkanie z reżyserem.

W kinie będzie można również zobaczyć propozycje filmowe z ubiegłorocznego festiwalu Przeźrocza. Odbywa się on na koniec września, jednak już w kwietniu zaprasza widzów na przedsmak festiwalowych emocji. W ramach przeglądu Przeźrocza – polskie nagrody festiwalowe, będzie można zobaczyć wielokrotnie nagradzane, znakomite polskie nagrody dokumentalne. Na te wydarzenia wstęp będzie wolny. „Dwa światy” Macieja Adamka to portret rodziny, w której przewodnikiem swoich głuchoniemych rodziców po otaczającym świecie jest słysząca Laura, ich córka. W „21” Krzysztofa Nowickiego dziewczęta i chłopcy bydgoskiego zespołu Amadeo podczas wspólnych zajęć tanecznych i wyjazdów zakochują się po raz pierwszy. Miłość między nimi jest wyjątkowa, ponieważ wszyscy zostali obdarzeni dodatkowym chromosomem o numerze 21, chromosomem miłości. Najmłodszym bohaterem dokumentu „Najbrzydszy samochód świata” Grzegorza Szczepaniaka jest ponad pięćdziesięcioletni samochód marki Wartburg. Auto wciąż jest w drodze, a za jego sterami siedzi Bogdan wraz z matką. Film drogi, który toczy się pomiędzy Majdankiem a Niemcami, jest w gruncie rzeczy podróżą w przeszłość – odtwarzaniem wspomnień czasów wojny. Akcja „Do naprawy” Dariusza Gackowskiego toczy się wokół zakładu napraw sprzętu RTV Janusza Borowego – żywego zabytku minionych dekad. Dzisiaj sprzętów się nie naprawia. Zepsute DVD wyrzuca się na śmietnik. A do Borowego ludzie przychodzą z odkurzaczem, telewizorem, starym radiem. Nie tylko emeryci. Młodzi bydgoszczanie wiedzą, że tylko tu, w maleńkiej klitce na jednym z osiedli, naprawić można magnetofon szpulowy po ojcu, na którym wciąć słucha się nagrań Beatlesów.

Film dokumentalny o Jerzym Tchórzewskim „Tchórzewski – świadectwo czasu” składa się z licznych, niepublikowanych wcześniej nagrań archiwalnych wypowiedzi przyjaciół artysty, a także samego twórcy. Historia obejmuje czas od wczesnego dzieciństwa po śmierć artysty. Obraz jest dopełniony bogatą dokumentacją fotograficzną, a także dziełami malarskimi i graficznymi zarówno samego Tchórzewskiego jak i artystów z którymi często wystawiał swoje prace. „Tchórzewski – świadectwo czasu” towarzyszy wystawie Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego „ Jerzy Tchórzewski. Monotypia, grafika, rysunek”. Film był finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz dofinansowany ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura – interwencje 2017. Edycja jesienna”. Wstęp na seans jest wolny.

Happy End” Michaela Hanekego przedstawia fragment z życia mieszczańskiej rodziny. Każdy z bohaterów posiada sekrety skrzętnie ukrywane przed innymi. Variety pisze o filmie: „To tak jakby reżyser połączył ze sobą luźne wątki z jego poprzednich filmów równocześnie zmuszając nas, widzów do ponownego przyjrzenia się kwestiom/sprawom, które przyjęły jeszcze bardziej złowieszczą postać od czasu kiedy zwrócił na nie nasza uwagę.” (http://variety.com/2017/film/reviews/happy-end-review-michael-haneke-1202439122/). Film brał udział w Konkursie Głównym podczas ubiegłorocznej edycji festiwalu w Cannes.

Z okazji celebracji Bydgoskiego Roku Dziedzictwa Przemysłowego odbędzie się seans „Człowieka słonia” Davida Lyncha. Oparta na parwdziwych wydarzeniach historia, której akcja toczy się w wiktoriańskim Londynie. Zdeformowana twarz Johna Merricka zmusza go do upokarzającej pracy w cyrku. Tak wygląda jego życie do czasu kiedy spotyka doktora Fredericka Trevesa, który postanawia go wyleczyć. Film zdobył 8 nominacji do Oscara w tym za najlepszą reżyserię oraz najlepszego aktora pierwszoplanowego.

Afrykamera to festiwal mający na celu przybliżenie dorobku afrykańskiej kinematografii. Tegoroczna edycja jest zarazem trzynastą, której hasłem przewodnim jest #BlackFilmsMatter​. W tym roku w Bydgoszczy będzie okazja do obejrzenia czterech filmów pokazywanych na festiwalu w Warszawie. „Félicité” jest samotną matką. Zarabia na życie jako śpiewaczka w barze w Kinszasie. Kiedy jej nastoletni syn łamie nogę w wypadku, zmuszona jest zebrać pieniądze potrzebne na operację. Postanawia wyruszyć w poszukiwaniu pomocy jednak zamiast współczucia znajduje korupcję, mizoginię, nierówność i jeszcze bardziej zdesperowanych ludzi od siebie. Odkrywa też, że jej niezależność wzbudza pogardę i wrogość – nawet ze strony rodziny.

O odkrywaniu swoich korzeni opowiada „Wallay”. Sprawiający kłopoty Ady mieszka ze swoim ojcem we Francji. Ojciec postanawia wysłać go do rodziny mieszkającej w Burkinie Faso. Kiedy chłopak dotrze na miejsce, zderzy się z zupełnie nieznaną sobie rzeczywistością. W „Nie jestem czarownicą” kilkuletnia dziewczynka zostaje posądzona o bycie czarownicą. Zostaje wysłana do wioski czarownic, gdzie poznaje starsze od siebie kobiety w podobnej sytuacji. Od nich dostaje swoje imię – Shula. To tutaj pierwszy raz poczuje się częścią społeczności. Ale to społeczność wykluczona i zniewolona przez tych, którzy się jej boją i tych, którzy chcą na niej zarobić. Mała Shula będzie musiała podporządkować się zasadom panującym w wiosce. Archaiczne wierzenia i zwyczaje jawią się absurdalnie i czasem zabawnie. Ale ich odbicie w rzeczywistości jest przerażające. Gideonette to bohaterka filmu „Kosmiczna surykatka” („Meerkat Moonship”). Dziewczynka jest przekonana, że nosi przeklęte imię i w każdej chwili może jej się stać coś złego. Po śmierci ojca zostaje zmuszona przez matkę do wyjazdu na farmę swoich dziadków. Tam poznaje Babeshiego – głuchoniemego chłopca, który marzy o tym, by zostać astronautą.

Kolejnym filmem łączącym wątki utraty oraz dzieciństwa jest „Lato 1993” Carli Simon. Tytułowa pora roku to czas trudnych zmian w życiu 6-letniej Fridy. Po śmierci rodziców ma zamieszkać na hiszpańskiej prowincji wraz z rodziną swojego wuja, brata matki. Autobiograficzny film reżyserki Carli Simon, wyróżniony Kryształowym Niedźwiedziem na zeszłorocznym festiwalu Berlinale.

„Korzystny casting ról nie tylko dziecięcych, ale również dorosłych, którzy bezwarunkowo przyjmują role nowych rodziców Fridy, zamiast po prostu wcielić się w rodzicielski subsytut. Interakcje postaci wykreowanych przez dorosłych aktorów, zarówno jako związku jak i opiekunów, są serdeczne pomimo okazjonalnych, zrozumiałych momentów irytacji […]. Operator Santiago Racaj traktuje kamerę jako żywego, oddychającego obserwatora wydarzeń, często pokazującego świat z perspektywy Fridy (z okazjonalnymi ujęciami POV). W trakcie rozwoju akcji filmu coraz więcej ludzi współdzieli kadr z dziewczynką chociaż pozostaje ona samotną postacią niepewnie wypatrującą nowych, dezorientujących wiejskich okolic. Jednak widz będzie jednak odczuwał komfort aniżeli przygnębienie podczas oglądania letniego dostatku zieleni i długich dni. Pomimo tego, ze film dzieje się w 1993 pion senografów zadbał o to aby ten czasu nie wydawał się tak odległy od współczesności.” (http://variety.com/2017/film/reviews/summer-1993-review-1201993688/)

Lady Bird” zamyka kwietniowy repertuar nowości. Tytuł będzie można zobaczyć na pokazie jednorazowym. Lady Bird to imię nadane sobie samej przez zbuntowaną Christine McPherson, która jest uczennicą w ostatniej klasie katolickiego liceum. Pragnie wyrwać się z Sacramento – miasta w Kalifornii, w którym mieszka – aby rozpocząć studia w wymarzonym Nowym Jorku. Niestety, rodziców nie stać na opłacenie edukacji córki, co jest główną przyczyną napięć pomiędzy główną bohaterką a jej matką. Nominowany do Oscara w 5 kategoriach w tym najlepszy film, najlepsza reżyseria, najlepsza aktorka pierwszoplanowa.

Zapraszamy na seanse!

Powrót do aktualności
Najbliższe seanse w kinie Orzeł

Republika. Narodziny legendy

Dokumentalny, Muzyczny / Polska / 2017 / 51 min.
Dzisiaj
16:00

W czterech ścianach życia

dramat / Belgia, Francja, Liban / 2017 / 85 min
Dzisiaj
18:00

Fantastyczna kobieta

dramat / Chile / 2017 / 104 min
Dzisiaj
20:00

Fantastyczna kobieta

dramat / Chile / 2017 / 104 min
Jutro
16:00