Czerwiec w Kinie Orzeł

8 Czerwiec 2018

W naszym kinie bieżący miesiąc został zainaugurowany przez film „Duża ryba i begonia”. Inspiracją dla fabuły tej animacji był taoistyczny traktat filozoficzny „Zhuangzi”, którego powstanie datuje się na IV rok p.n.e. Akcja toczy się w świecie w którym dno naszego oceanu jest niebem dla innego świata zamieszkanym przez magiczne istoty. Chun, główna bohaterka filmu, w dniu swoich szesnastych urodzin zostaje przeniesiona na Ziemię pod postacią czerwonego delfina. Nowa rzeczywistość okazuje się pełna niebezpieczeństw – od jednego z nich ratuje ją młody chłopak, który sam traci życie. Chun stara się przywrócić go do świata żywych. „Duża ryba i begonia” została ochrzczona przez The Guardian „chińską odpowiedzią na animacje ze studia Ghiblii” natomiast portal Indie Wire określa fabułę animacji „miszmaszem starożytnych chińskich opowieści w stylu Hieronimusa Boscha”ii.

Zostaną również zaprezentowane dwa filmy dokumentalne Grzegorza Szczepaniaka „Najbrzydszy samochód świata” oraz „Ślimaki”. „Najbrzydszy samochód świata” to historia zarówno tytułowego pojazdu jak i próba odtworzenia wspomnień z czasów II wojny światowej. Bohaterami „Ślimaków” jest dwójka przyjaciół. Wspólnie planują założyć własną hodowlę mięczaków. Korzystają z porad eksperta wprowadzającego ich w tajniki „ślimaczanego” świata.

„Short Waves On Tour” to zestaw 5 rodzimych filmów krótkometrażowych – zarówno animowanych jak i fabularnych czy dokumentalnych. Zostały one zaprezentowane podczas „najbardziej treściwego festiwalu krótkiego kina w Polsce – Short Waves Festival”, który co roku odbywa się w Poznaniu. W zestawie znalazły się „Wolta” Moniki Koteckiej, „Czarnoksiężnik z krainy U.S.” Balbiny Bruszewskiej, „Nic nowego pod słońcem” Damiana Kocura, „Heimat” Emi Buchwald oraz „Fusy” Kordiana Kądzieli. Festiwal opisuje zestaw jako „ [...]intrygujące historie wyrazistych bohaterów, którzy pewnie stąpają po ziemi do czasu, gdy los niespodziewanie zmusza ich do przewartościowania swoich światopoglądów. To historie ludzi, których czeka pewna inicjacja bądź życiowa zmiana, związana m. in. z wchodzeniem w dorosłość (“Wolta”), konfrontacją miłosnych wyobrażeń z surową rzeczywistością (“Nic nowego pod słońcem”), czy też nieporadną próbą wkraczania w jesień życia (“Fusy”). Program ukazuje wszystkie jego odcienie oraz pełną paletę emocji – smutek spowodowany niepowodzeniami przeplata się z radością z drobnych sukcesów, jednak zawsze wygrywa ciekawość życia, która dodaje odwagi do podejmowania kolejnych wyzwań.”

Na ekran Kina Orzeł powraca seria „Wystawy na ekranie” - tym razem będzie to film „Caravaggio. Dusza i Krew”. Caravaggio był malarzem tworzącym głównie w XVI wieku. Często malował obrazy o tematyce biblijnej. Film traktuje zarówno o dziełach (współgranie światła i cienia - chiaroscuro) jak i o życiu artysty.

Act-Up to stowarzyszenie działające na rzecz osób homoseksualnych cierpiących na AIDS. Robin Campillo, w swoim najnowszym filmie „120 uderzeń serca” opowiada o początkach tej organizacji w Paryżu, wplatając wątki autobiograficzne. Akcja dzieje się we wczesnych latach 90, kiedy to bohaterowie wypowiadają wojnę obojętnym na ich los koncernom farmaceutycznym oraz rządowi.  „120 uderzeń serca” to pełen pasji i furii portret młodości, rasowe, rozdyskutowane kino polityczne i poruszająca love story. To także zbiorowy portret pokolenia, chyba ostatniego, które tak namiętnie wierzyło w możliwość zmiany i w to, że politykę trzeba uprawiać na ulicachiii.

Kolejną propozycją filmową jest film dokumentalny o Michale Waszyńskim „Książę i Dybuk”. Michał Waszyński był reżyserem oraz producentem filmowym, jednak narracja dokumentu skupia się, poza rozwikłaniem tajemnic życiorysu artysty, na adaptacji dramatu Szymona An-skiego pt. „Dybuk”. Był to pierwszy film zrealizowany w języku jidysz w Polsce. „Księcia i Dybuka” można było oglądać na ekranie Kina Orzeł podczas bydgoskiego aneksu festiwalu filmów dokumentalnych Milennium Docs Against Gravity.

„Nigdy cię tu nie było” otrzymało dwie nagrody podczas zeszłorocznego festiwalu filmowego w Cannes: Joaquin Phoenix dla najlepszego aktora, natomiast reżyserka Lynne Ramsay („Musimy porozmawiać o Kevinie”) zdobyła nagrodę za najlepszy scenariusz. Film został zgłoszony na festiwal w niedokończonej wersji – finalna pojawiła się na parę dni przed pierwszym publicznym pokazem, który odbył się w Cannes. Ostatecznie film dostał siedmiominutowe owacje na stojącoiv. Joe to były agent FBI do zadań specjalnych, cierpiący na zespół stresu pourazowego. Zostaje zatrudniony do odnalezienia zaginionej nastolatki – córki nowojorskiego senatora. Aby pomóc Joaquinowi Phoenixowi budować rolę Joe'go, Lynne Ramsay wręczyła aktorowi plik audio odgłosów fajerwerków pomieszanych z wystrzałami broni jako sugestię tego, co dzieje się w głowie bohaterav.

„Zimna wojna” Pawła Pawlikowskiego święciła triumfy na tegorocznym festiwalu w Cannes zdobywając Złotą Palmę za reżyserię. Był to pierwszy polski film pokazywany w sekcji głównej konkursu od lat 90. Akcja toczy się na terenach Polski, Jugosławii, Berlina i Paryża w latach 50. i 60. XX wieku, podczas stalinowskiej dominacji politycznej. Wiktor i Zula poznają się podczas przesłuchania do zespołu pieśni i tańca „Mazowsze”. „Każdy niemal kadr Zimnej wojny można pociąć na pocztówki i rozesłać do najwybitniejszych operatorów na świecie z dopiskiem polish quality. Oglądanie tego filmu jest estetyczną ucztą dla okavi.”

Przedmieścia Reykjaviku, świeże powietrze, cisza, spokój i idealnie przycięte, zielone trawniki” – tak zarysowuje się fabuła polsko-islandzkiej koprodukcji „W cieniu drzewa”. Komedia ta była islandzką propozycją do Oscara w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny. Według portalu „Wasza Wawa”: „W cieniu drzewa to fenomenalne aktorstwo, mistrzowski, precyzyjny scenariusz i znakomite zdjęcia Moniki Lenczewskiej, która trafiła do prestiżowej dziesiątki „cinematographers to watch” — operatorów najbardziej wartych uwagi według magazynu Variety.vii

„Tully” to kolejny film napisany przez amerykańską scenarzystkę Diablo Cody – zdobywczyni Oscara za najlepszy scenariusz oryginalny do filmu „Juno”. Po narodzinach trzeciego dziecka Marlo zatrudnia młodą nianię – Tully. Tajemnicza opiekunka szybko wywraca do góry nogami życie rodziny. Marlo musi zmierzyć się z przebojową i pełną energii dziewczyną, która ma w sobie wszystko to, co Marlo utraciłaviii. Charlize Theron przygotowując się do roli przybrała na wadze spożywając niemal nadmierne ilości wysoko przetworzonej żywności (fast foody) oraz podjadając słodycze po nocach; w wywiadach opowiada również o tym, że jej najmłodsze dziecko cały czas myślało, że aktorka jest w ciążyix.

Z okazji Roku Dziedzictwa Przemysłowego odbędzie się pokaz pierwszego utrzymanego w na poły surrealistycznej, na poły ekspresjonistycznej konwencji filmu pełnometrażowego Davida Lyncha „Głowa do wycierania”. Henry Spencer żyje w zindustrializowanej rzeczywistości. Próbuje wytrzymać narastającą frustrację swojej partnerki Mary oraz nieustanne krzyki ich nowonarodzonego, upiornego dziecka. Film zdobył uznanie mnóstwa wybitnych reżyserów: podczas produkcji „Lśnienia” Stanley Kubrick kazał aktorom oglądać „Głowę do wycierania”, aby łatwiej weszli w nastrój horroru, natomiast George Lucas zaproponował Lynchowi wyreżyserowanie piątej części „Gwiezdnych Wojen”x.

Zapraszamy na seanse!


Źródła: 

i https://www.theguardian.com/film/2018/apr/12/big-fish-begonia-review-chinas-bizarre-answer-to-studio-ghibli

ii http://www.indiewire.com/2018/04/big-fish-and-begonia-review-chinese-animation-1201949824/

iii Opis dystrybutora; http://gutekfilm.pl/film/120-uderzen-serca/

iv https://www.imdb.com/title/tt5742374/trivia?ref_=tt_trv_trv

v https://www.imdb.com/title/tt5742374/trivia?ref_=tt_trv_trv

vi cytat za: https://kino.trojmiasto.pl/Piekny-poemat-o-smutnej-milosci-Recenzja-filmu-Zimna-wojna-n124510.html

vii https://waszawawa.pl/w-cieniu-drzewa-film-kina-w-warszawie-repertuar-kin/

viii Opis dystrybutora

ix https://www.imdb.com/title/tt5610554/trivia?ref_=tt_trv_trv

x https://www.imdb.com/title/tt0074486/trivia?ref_=tt_trv_trv

Powrót do aktualności
Najbliższe seanse w kinie Orzeł

Kler

Obyczajowy / Polska / 2018 / 133 min.
Poniedziałek
16:00

Kler

Obyczajowy / Polska / 2018 / 133 min.
Poniedziałek
18:25

Czarne bractwo. BlacKkKlansman

Biograficzny, Dramat, Kryminał / USA / 2018 / 128'
Poniedziałek
20:45

Kler

Obyczajowy / Polska / 2018 / 133 min.
Wtorek
21:00